Sammanfattning:

Rollen handlar om att vara en kravhanterare för utvecklingen av en europeisk digital identitetsplånbok (EUDIW), vilket syftar till att underlätta medborgarnas hantering av digitala identiteter i EU.

Arbetsuppgifter:

  • Planera och genomföra workshops och intervjuer med intressenter för att fånga krav.

  • Identifiera och dokumentera funktionella och icke-funktionella krav på digital identitetsplånbok.

  • Definiera krav på interoperabilitet och kompatibilitet med EU:s tekniska standarder för EUDIW.

  • Säkerställa att krav är spårbara, testbara och uppfyller regulatoriska krav.

  • Delta i prioritering och förvaltning av krav under hela projektets livscykel.

  • Vara en del i utvecklingsteamet och samarbeta nära produktägare, arkitekter, utvecklare och jurister.

Övriga Detaljer:

  • Projektstart: 2025-08-18

  • Projektslut: 2026-08-17 (med möjlighet till förlängning)

  • Sista dag för att lämna anbud: 2025-05-26

  • Konsultens ska arbeta på Diggs kontor i Sundsvall eller Stockholm, minst en (1) till två (2) dagar per vecka eller mer om verksamheten kräver det. Konsultens stationeringsort kommer således att vara Sundsvall eller Stockholm.

Konsulten ska ha:

a) Erfarenhet av att arbeta med verksamhetens olika behovsägare samt mycket god förståelse för både tekniska och verksamhetsmässiga aspekter av IT-Utveckling (minst 5 år) b) Erfarenhet av analys av verksamhetens behov och omsättning av dessa till mer systemnära krav (minst 5 år)

c) Erfarenhet av att inhämta, organisera, dokumentera och kommunicera krav till berörda (Intressenter, beställare, utvecklare och testare), minst 5 år

d) Erfarenhet av att leda arbete med kravfångst i workshopform (kravinsamling, kravgranskning, presentationer) (minst 3 år)

e) Erfarenhet av att arbeta med kravfrångst i ledande och/eller drivande roll (minst 3 år) f) Erfarenhet av att arbeta i Jira (minst 3 år)

g) Erfarenhet av teambaserad utveckling enligt agila principer (minst 3 år)

h) Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Konsulten bör ha:

i) Erfarenhet av att arbeta med kravhantering inom arbete i EU interoperabilitets-projekt (minst 3 år) -> 200 kr (minst 1 år) -> 50 kr

j) Erfarenhet av att arbeta med kravhantering inom SAML2, OpenID-familjen eller OAuth 2.0 (minst 3 år) -> 200 kr (minst 1 år) -> 50 kr

l) God erfarenhet av arbete med e-legitimationer, digital identitet, eIDAS och liknande regelverk. (minst 3 år) -> 200 kr (minst 1 år) -> 50 kr

j) Erfarenhet av att arbeta med kravhantering inom PKI, certifikathantering eller kryptografiska säkerhetsfunktioner (minst 3 år) -> 100 kr (minst 1 år) -> 50 kr

m) Erfarenhet av att arbeta med kravhantering inom tillgänglighet/WCAG - 50 kr

I am interested

Upload CV

or drag and drop file here

The file cannot be greater than 10 MB.

Allowed extensions: Microsoft Office files/PDF/JPEG/SVG/PNG