Start: flexibelt men gärna inom 1 månad

Längd: 6 mån initialt

Placering: hybrid från Stockholm.

 

UPPDRAG

Bakgrund - Vilken KYC-lösning har vi idag och varför behöver vi se över den?

Idag har vi ett egenbyggt KYC-system som hanterar frågor och svar för våra kunder. (Det finns dessutom ett annat KYC-system som hanterar KYC för kunder till våra samarbetspartners. Det befintliga systemet är byggt under tidspress för att hantera de tvingande krav som fanns då. Det är inte så flexibelt, skalbart och modulärt som man önskar att det skulle vara för att följa med vår tillväxt, regelverkens utveckling och vår gemensamma ökade expertis inom ämnet. Det finns också idag en större förväntan på integration och informationsdelning med andra system och processer.

 

Vad har vi gjort hitintills?

Team Bli Kund har under våren 2024 gjort en behovsanalys, inkl. intervjuat olika interna intressenter, samlat exempel från andra banker/företags KYC-formulär, viss omvärldsanalys av produkter och sammanställning av systemkarta över dagens olika system som hanterar KYC-information.

 

Nästa steg - tillsätta en arbetsgrupp

Nu vill vi tillsätta en arbetsgrupp bestående av produktägare/ansvarig, lösningsarkitekt och utvecklare samt med omfattande stöttning från den del av vår verksamhet som äger AML-frågor. 

 

Deras gemensamma uppdrag blir att ta vidare den behovsanalys som har gjorts, till att välja tekniskt lösningsalternativ.

 

Förväntat resultat/utfall/leverabler är:

- En analys av möjliga tekniska lösningar utifrån vårt behov av KYC-hantering.

- Ett förankrat beslut av tekniska lösningar.

- En plan för införande/utveckling.

 

Personer i arbetsgruppen

- Senior PM

- Lösningsarkitekt

- Utvecklare

 

Långsikt plan

Detta initiativ är grunden till ett kommande nytt utvecklingsteam med fokus på olika behov kopplat till att stoppa penningtvätt. Där bör kompetens och utvecklingsansvar samlas för många olika behov kopplat till AML-arbete som idag finns spritt i organisationen. Detta innebär både ansvar för egenutvecklade system och inköpta tjänster.

Parallellt med analysen av tekniska lösningar behöver man tänka ut hur och var lösningarna ska förvaltas och vidareutvecklas.

 

KRAVPROFIL

Lösningsarkitekt

Ansvarsområden

- Utöver arkitekturella frågor även bidra som utvecklare och bygga/integrera den valda lösningen

- Java erfarenhet

- Ta fram framtida systemkarta över ekosystemet av system och lösningar kopplat till KYC-information, t.ex. riskbedömning, rapportering.

- Utvärdera leverantörer

- Bedöma risker/fördelar/nackdelar med olika lösningar

Erfarenheter och kompetenser

- Erfarenhet av både egenutvecklade system och inköpta, samt integration mellan dem

- Regelverksstyrd verksamhet, meriterande om man tidigare jobbat med KYC och/eller AML

- God kommunikatör (svenska) och duktig på stakeholder management

- Team player/konsultmässig (i klarspråk: ser till att det som görs är förankrat, dokumenterat och enkelt kan övertas när uppdraget tar slut)