Uppdragsbeskrivning
Fler än sex miljoner privatpersoner och företag har en digital brevlåda dit de kan få post från offentliga aktörer digitalt istället för på papper. Detta är möjligt tack vare Mina meddelanden som är namnet på den myndighetsgemensamma infrastrukturen för säker digital post. Digg ansvarar för Mina meddelanden och den statliga digitala brevlådan Min Myndighetspost. Nu söker vi dig som kan hjälpa oss att utveckla den gemensamma infrastrukturen för digital post för att möta framtidens krav. Digg har flera pågående utvecklingsinitiativ inom digital post, bland annat utvecklingen av en digital brevlåda samt införandet av auktorisationssystem enligt en ny lag som trädde i kraft i januari 2024.
Utvecklingen av brevlådan är i full gång och brevlådan kommer att vara i drift med reducerad funktionalitet redan i början av sommaren. Under kommande månader, fram till sista december 2025, kommer ny funktionalitet att släppas för att helt kunna ersätta nuvarande brevlåda. Arbetet med auktorisationssystem är i uppstartsfasen.
Vi söker dig som vill ansluta till teamet Digital Post och stödja oss i arbetet med att utveckla tjänsten, infrastrukturen, och den nya digitala brevlådan. Du kommer att leda och driva uppdrag som syftar till att privatpersoner och företagare kan ta emot post från myndigheter och behöriga aktörer. Du kommer att få arbeta med olika typer av frågeställningar som du förväntas dra i, både självständigt och i samarbeten med tvärfunktionella team. Uppdraget kan omfatta uppgifter kopplade till utvecklingsinsatser så väl som uppgifter kopplade till löpande förvaltning.
Plats: Uppdraget kan utföras 60% remote och resterande 40% på plats i Stockholm eller Sundsvall.
Verksamhetsutvecklaren ska uppfylla följande:
a) Ha minst fem (5) års erfarenhet av att leda utredningsuppdrag
b) Ha minst fem (5) års erfarenhet av att framställa dokumentation såsom behovsanalyser, beslutsunderlag, rutinbeskrivningar, processer och verksamhetsflöden
c) Ha minst fem (5) års erfarenhet av att säkerställa implementation av rutiner och processer inför driftsättning av en ny tjänst
d) Ha dokumenterad erfarenhet av arbete enligt agila principer, minst tre (3) år
e) Ha god kommunikativ förmåga, i tal och skrift, på svenska och engelska
f) Ha god förmåga att läsa samt tolka juridiska texter och krav
Du ska även ha ett referensuppdrag där du arbetat med driftsättning av en ny tjänst inom offentlig verksamhet.
Verksamhetsutvecklaren bör:
g) Ha erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, minst fyra (4) år
h) Ha god teknisk förståelse, för en smidig dialog mellan IT och verksamhet
i) Ha erfarenhet av bolagsbildningar och olika firmateckningsregler
j) Ha erfarenhet av systemavvecklingsprocesser, såsom planering, migrering, dokumentation och gallring
Önskvärda personliga egenskaper:
För att passa in i teamet ser vi gärna att konsulten har glimten i ögat, är en positiv och lösningsinriktad person som gärna ”kavlar upp ärmarna och hugger i”. Även att konsulten är kommunikativ och har lätt för att samarbeta med olika kompetenser och roller inom verksamheten.